فتاوی عاشقانه در غزلیّات شمس
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده الهام متقی
- استاد راهنما منصور میرزانیا علی محمدی آسیابادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
مولانا در سرودن غزلیات خود را فراموش می کند و بدون آنکه بخواهد اندیشه اش بیرون می تراود و رنگ شعر و غزل به خود می گیرد . در غزل های او الفاظ و سخنان نامأنوس وهنجارگریزی هایی دیده می شود تا جایی که بعضی سخنانش چنین القا می کند که رفتار مولانا با متانت و وقار یک شیخ و عارف سازگار نیست ، اما او این سخنان را بی تکلّف به زبان می آورد. عامل اصلی بیان این سخنان از زبان مولانا تنها یک چیز است ؛ عشق . این رساله به بررسی یکی از زوایای نهفته در غزلیات شمس یعنی بایدها و نبایدهایی می پردازد که حضرت مولانا تحت تأثیر عشق و تحول عظیم درونی بیان کرده است . همچنین ما این موضوع را هم مدّ نظر قرار می دهیم که این عشق مولانا را به سمت چه هنجار گریزی ها و عرف شکنی هایی سوق داده است و در عالم پر رمز و راز عشق تا چه اندازه پای بند وعظ و دانش دینی خود بوده است . بایدها و نبایدهای عاشقانه ی او شامل الف : ویژگی های عشق ب : ویژگی های پویندگان راه عشق ج : عشق واسطه ی صعود به قله ی کمال د: فناکردن هستی در راه عشق هـ : عدم قدرت نمایی عقل در برابر عشق و: ارزش و اعتباری که باید به معشوق بخشید ز:عدم اختیار عاشق در برابر معشوق ح : تحمل سختی های راه عشق و جفای معشوق ط: ستایش معشوق ی: خاموشی پیشه کردن در راه عشق . هنجارگریزی ها و خرق عادت های عاشقانه ی او شامل ستایش باده نوشی ، سماع و اغراق در وصف معشوق است و آموزه های دینی را نیز تحت تأثیر دانش دینی و سابقه ی وعظ خود بیان کرده است از جمله به رحمت خداوند امیدوار بودن ، خلوص نیت ، بنده نوازی و ...
منابع مشابه
زائوم در غزلیات شمس
زائوم یا فراخرد از مباحث نوینی است که در تحلیل فرمالیستی، به مطالعه و بررسی متون میپردازد.از مهم ترین ویژگیهای زائوم این است که مانند سایر واژههای زبان دچار خودکار شدگی و روزمرّگی نمیشود و همیشه میتواند به خوبی عهدهدار وظیفه خود باشد، یعنی با برانگیختن احساس و عاطفه به کمک موسیقی بشتابد و جای معنی را پر کند. بسیاری از کلمات در غزلیات مولوی وظیفه اصلی خود را که در نزد شاعران دیگر محدود به ا...
متن کاملزائوم در غزلیات شمس
زائوم یا فراخرد از مباحث نوینی است که در تحلیل فرمالیستی، به مطالعه و بررسی متون میپردازد.از مهم ترین ویژگیهای زائوم این است که مانند سایر واژههای زبان دچار خودکار شدگی و روزمرّگی نمیشود و همیشه میتواند به خوبی عهدهدار وظیفه خود باشد، یعنی با برانگیختن احساس و عاطفه به کمک موسیقی بشتابد و جای معنی را پر کند. بسیاری از کلمات در غزلیات مولوی وظیفه اصلی خود را که در نزد شاعران دیگر محدود به ا...
متن کاملآشنایی زدایی در غزلیات شمس
آشنایی زدایی یکی از مفاهیم اساسی در نظریهء فرمالیست های روس است. در یک تعریف گسترده، آشنایی زدایی عبارت است از تمامی شگردها و فنونی که نویسنده یا شاعر از آنها بهره می برد تاجهان متن را به چشم مخاطبان خود بیگانه بنمایاند. یکی از روش های مهم آشنایی زدایی، هنجارگریزی یا خروج اگاهانه از زبان معیار است. درغزلیات شمس انواع مختلفی از هنجارگریزی مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از: هنجارگریزی معنا...
متن کاملگفتمان روایی در غزلیات شمس
بوطیقای سوررئال در غزلیات شمس، نمایانگر دنیای درون و ناخودآگاه مولانا است که به واسطهی عناصری چون «فضاسازی» و شگردهای خاص روایی مانند «جریان سیال ذهن» و انواع «تکگویی» شکل گرفته است. در این میان، آنچه اهمیت پیدا میکند، تشخیص و تحلیل وجوه اشتراک و افتراق این شیوههای روایت است؛ زیرا تکگوییهای درونی، تداعی آزاد و صناعت جریان سیال ذهن شگردهایی هستند که شباهت و همپوشانی معناییِ فراوان میان ...
متن کاملکارکرد کنایه در غزلیات شمس
کنایه بیانی غیرمستقیم و تأملبرانگیز از موضوعهای گوناگون است که جنبة هنری و خیالپردازی سخن ادبی را نیز رشد میدهد؛ همچنین شاعر و نویسنده میتواند با کاربرد آن، معانی و مضامین دشوار را با بیانی آشنا و فشرده و هنرمندانه به ذهن مخاطب منتقل و آن را نهادینه کند. در این جستار ابتدا بهطور گزیده دیدگاههای ارائهشده دربارة کنایه و ارزش هنری و کارکردهای ادبی آن در شعر بررسی میشود؛ سپس کنایه در دو ج...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023